wtorek, 31 października 2017

Kawaleria francuska Waterloo cz. 1 / French Cavalry Waterloo part 1

Kontynuując projekt Waterloo w skali 20 mm (1/72) prezentuję lekką i liniową jazdę francuską, jaka wystąpiła w ostatniej bitwie Cesarza.
Główne siły lekkiej kawalerii Francji stanowiły pułki strzelców konnych, których w szczytowym okresie Cesarstwa było 29 (w numeracji od 1 do 31, acz numery 17 i 18 były stale wakujące). W roku 1815 umundurowane były w kurtkę wzoru Bardina, bez widocznej spod niej kamizelki. Gdzieniegdzie być może występowały jeszcze surdutowe kurtki Kinski. Widzimy tu 3 i 6 pułki strzelców konnych - do ich wykonania użyto zestawu Italeri Set 6080 French Light Cavalry; zalepiłem kamizelki wystające spod kurtek GSem:

  
  
  
  
 

Z licznych pułków bitnych francuskich huzarów (w czasie wojen wystawiono 14 pułków) pod Waterloo występował tylko jeden: 7 pułk! Oto tenże, w czakach cylindrycznych (shako rouleau) - korpusy i konie z Waterloo 1815 Set 021 Prussian Hussars, głowy wziąłem z zestawu HaT Set 8032 Dutch Belgian Light Dragoons:

  
 

Z ramienia kawalerii liniowej w ostatniej bitwie Cesarza walczyły jednostki dragonów i lansjerów. W roku 1804 pułki dragonów stanowiły najliczniejszą formację konną w Wielkiej Armii; było ich 30. W roku 1815 pozostało ich 15. W czasie Stu Dni podobnie jak strzelcy konni wyposażeni byli w kurtki Bardina, zatem także zalepiłem kamizelki GSem. Oto pułki 3 i 6 - figurki z

  
  
  
  
 

Sześć pułków francuskich lansjerów powstało z przekształcenia w 1811 roku 1, 3, 8, 9, 10 i 29 pułków dragonów (istniały też pułki 7, 8 i 9 lansjerów, ale nie były one czysto francuskie i nie występowały pod Waterloo). Wyposażono ich w lance, otrzymali inny typ kasków. Tu ukazuję lansjerów z pułków 3 i 4 (w 1815 tylko 2-szwadronowy). Figurki z Waterloo 1815 Set 054 French Line Lancers:

  
  
  
  

Kawaleria nie przyniosła wstydu Cesarzowi w kampanii belgijskiej. Mam nadzieję, że przedstawione figurki nie przynoszą wstydu mnie.

  
 

4 komentarze:

  1. Niedościgniona jest Twoja pracowitość i konsekwencja w dążeniu do sformowania określonej armii. Figuraski równie znakomite i koszerne. Czaprak oficera szaserów - tak nie typowy, że aż dziwny. Poza MSJ trafiłeś gdzieś na to?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolor czapraka żywcem wzięty z MSJ. To były moje pierwsze figurki do napoleonki w 1/72 i wzorowałem się przede wszystkim znakomitym MSJ.
      A dążenie do sformowania armii? Chęć spełnienia projektu Waterloo napędza. Jasno określony cel dodaje sił.

      Usuń
  2. "Mam nadzieję, że przedstawione figurki nie przynoszą wstydu mnie."
    Zbytnia skromność przez Acana przemawia, na dodatek zupełnie nieuzasadniona. Figurki prezentują się zacnie, pozostaje mieć nadzieję, że wszystkie uczestniczące w bitwie będą trzymać podobny poziom.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zbytnia kurtuazja przez Pana Marszałka przemawia.. Dzięki. Oby tylko nie zapeszyć..

      Usuń